1- بررسی وضعیت آگاهی، خودکار آمدی و رفتارهای خودمراقبتی در بیماران دیابتی نوع 2 مراجعه کننده به کلینیک دیابت شهر بیرجند
میانگین نمره آگاهی افراد 67 /5 ±47/16 بود. همچنین 35 درصد افراد دارای آگاهی مناسب و 19 درصد آگاهی نامناسب داشته اند. میانگین نمره خودکارآمدی افراد 59/52 ±17/138 و میانگین نمره خودمراقبتی 45/21 ±15/55 بود. نتایج آزمون همبستگی نشان داد که بین خودکارآمدی و آگاهی، خود مراقبتی و آگاهی و همچنین خودکار آمدی و رفتارهای خودمراقبتی ارتباط معنی داری وجود دارد. بالاترین سطح ارتباط، بین خودکارآمدی و خودمراقبتی مشاهده شد.
2-عنوان : دختران نوجوان و مهارت های زندگی بر پایه تئوری شناخت اجتماعی "یک مطالعه کیفی "
مضامین استخراج شده از این مطالعه شامل سه درون مایه اصلی عوامل محیطی ، عوامل رفتاری ، عوامل فردی می باشد . درون مایه عوامل محیطی شامل طبقات تاثیرگذارنده های بین فردی و دسترسی به منابع و امکانات ، درون مایه عوامل رفتاری شامل مهارت و درون مایه عوامل فردی شامل طبقات ویژگی های شخصیتی ، نگرش ، خودکارآمدی درک شده ، دانش و انتظار پیامد شناسایی شد.
3-عنوان : مهارت های زندگی و عزت نفس در دختران نوجوان
بیشترین میانگین نمره مربوط به بعد روابط بین فردی با 99 /2 ± 07/15 و کمترین نمره مربوط به بعد حل مسئله 53/3 ± 09/12 می باشد و میانگین نمره کل مهارت های زندگی 80/26 ±23/138می باشد. میانگین نمره عزت نفس 41/4± 98/4 می باشد . آزمون همبستگی نشان داد که بین مهارت های زندگی و عزت نفس ارتباط معنی داری وجود دارد .
4-عنوان : تعیین تاثیر مداخله آموزشی بر اساس تئوری شناختی اجتماعی بر وضعیت مهارتهای زندگی نوجوانان دختر شهر بیرجند
میانگین نمره کل مهارتهای زندگی در گروه مداخله قبل و بعد از مداخله به ترتیب 43/28 ± 47/124 و 85/25 ± 35/148 و در گروه کنترل قبل و بعد از مداخله به ترتیب 10/34 ± 4/142 و 95/13 ± 79/139 بوده است. میانگین نمره درهمه ابعادمهارتهای زندگی درگروه مداخله،بطورمعناداری افزایش داشته است.آموزش ابزاری قدرتمند برای توانمند سازی نوجوانان است . مداخله آموزشی کنترل خشم و استرس مبتنی برتئوری شناخت اجتماعی بر مهارت های زندگی موثر است.آموزش هریک از مهارت های زندگی می تواند بر ارتقای وضعیت سایر مهارت ها تاثیر داشته باشد.
5- عنوان : پیش بینی کننده های رفتار خودمراقبتی در بیماران دیابتی نوع 2 شهر بیرجند و یزد
مقایسه شاخص میانگین آگاهی ، خودکارآمدی و خودمراقبتی و حمایت اجتماعی درک شده در دوشهر بیرجند و یزد نشان داد که بین متغییرها در دوشهر تفاوت زیادی وجود ندارد . اثر حمایت اجتماعی با مجموع اثرات مستقیم و غیر مستقیم بر رفتار خودمراقبتی در شهر بیرجند تاثیر بیشتری داشت.
6- داستان گویی ، روشی نوین برای توانمند سازی مادران در زمینه پیشگیری از حوادث کودکان
هر دو روش داستان گویی و خودآموز نمره توانمندی مادران را افزایش داد اما میانگین تغییرات نمره سه ماه بعد نسبت به سه ماه قبل و بلافاصله بعد از آن در دو روش روش متفاوت بود و داستان گویی توانست اثر بخشی بیشتری برای ارتقای توانمندی مادران داشت.