EN
نقشه سایت
پست الکترونیک
۱۳۹۸ جمعه ۱ آذر
روز جهاني قلب
تاریخ به روزرسانی: 1394/07/07

روز جهاني قلب و نكاتي در خصوص سلامت آن

 

در سال ھاي اخير آمار مرگ و مير بيماران قلبي و عروقي در دنيا افزايش چشمگيري داشته است. به گزارش

فدراسيون جھاني قلب، سالانه 17٫1 ميليون نفر در دنيا، بخاطر عارضه ھاي قلبي جان خود را از دست مي

دھند. اين مساله اھميت اطلاع رساني در خصوص راه ھاي پيشگيري از بروز عوارض قلبي را بيش از پيش

نمايان مي كند.

بيماري ھاي قلبي و عروقي يكي از شايع ترين علل مرگ و مير در ايران به شمار مي روند. نزديك به 40 درصد

علل فوت جوانان در ايران، بيماري ھاي قلبي شناخته شده اند.

موثرترين عوامل در بروز عوارض قلبي، «غذاي ناسالم، فعاليت بدني كم و مصرف دخانيات» ھستند. اين عوامل

در بين ھمه اقشار جامعه و سنين مختلف شايع ھستند كه لازم است با فرھنگ سازي و اطلاع رساني، جامعه

را در شناسايي بھتر اين عوامل بيدار كرد.

در حال حاضر موسسات، انجمن ھا و مراكز متعددي در بازشناسي اطلاع رساني علل و عوامل بيماري ھاي

قلبي و راه ھاي پيشگيري آن، در ايران فعاليت مي كنند. از جمله آنھا مي توان به «انجمن توانبخشي قلب و

عروق و تنفس ايران»، «انجمن جراحان قلب» و «Iranian Heart Association» اشاره كرد كه به عنوان بخشي از

فعاليت ھايشان در اطلاع رساني در اين رابطه، مي توان برگزاري ھمايش ھا و سمينارھاي عمومي و تخصصي،

چاپ كتب و نشريات و ايجاد سايت ھا و كمپين ھاي اطلاع رساني در خصوص بيماري ھاي قلبي و عروقي را نام

برد.

نكاتي براي محافظت از قلب

براي داشتن قلب و بدني سالم و پيشگيري از بروز عوارض و مشكلات قلبي و عروقي، رعايت نكات زير توصيه

مي شود:

1- مصرف كربوھيدارت ھا را كم كنيد: تحقيقات نشان داده اند كه مصرف بيش از انداره موادي كه كربوھيدارت

دارند، احتمال بروز بيماري قلبي را تشديد مي كنند. مواد غذايي مانند كورن فلكس، نان ھاي چرب و سيب

زميني سرخ كرده در اين دسته قرار مي گيرند.

2- سيگار نكشيد: يكي از مھمترين عوامل بروز حملات قلبي، سيگار است. احتمال بروز حمله قلبي در يك فرد

سيگاري، تا 70 درصد بيشتر از يك فرد غير سيگاري است. اگر سيگار مي كشيد و در كنار آن ھم به سلامتي

قلب و بدن خود اھميت مي دھيد، بدانيد كه اين دو در تضادي عظيم ھستند. پس سعي كنيد از ھمين امروز

سيگار را كنار بگذاريد.

3- فعاليت ھاي ورزشي منظم را از ياد نبريد: روزانه 20 تا 30 دقيقه از وقت خود را به ورزش ھاي سبك اختصاص

دھيد. اين مقدار ورزش مي تواند سرعت طپش قلب شما را بين شصت تا ھفتاد درصد افزايش دھد. پياده روي

به عنوان يكي از بھترين و ساده ترين ورزش ھا بھترين توصيه است. حتي اگر در توان خود مي بينيد، بد نيست

در اين 20 دقيقه، كمي ھم دويدن را امتحان كنيد.

4- استرس به خود راه ندھيد: برخي متخصصين، استرس و ناراحتي اعصاب را مھمترين دليل بيماري ھا و

عوارض قلبي به حساب مي آورند. استرس حاد، در حد عواملي ھمچون سيگار كشيدن، فشار خون بالا، افزايش

كلسترول خون و عدم فعاليت بدني، مي تواند ريسك حمله قلبي را افزايش دھد.

5- چك آپ منظم داشته باشيد: اگر در خانواده تان، فرد يا افرادي با سابقه بيماري و يا حمله قلبي ھستند، آگاه

باشيد كه شانس بروز اين بيماري در شما بيشتر از سايرين است. به ھر ترتيب مي توانيد با چك آپ منظم،

بررسي سطح كلسترول خون و اندازه گيري فشارخون در بازه ھاي زماني منظم، قبل از بروز حادثه از خود

محافظت كنيد. البته اين چك آپ ھا براي ھمه افراد توصيه مي شوند.

 ***

ھر چند كه روز جھاني قلب، بھانه اي مناسب براي ذكر اين نكات بود؛ اما اگر اين نكات را در مسير سلامت قلبي

خود رعايت نمي كنيد، لازم است با بھبود عادات فعلي تان، به ورزش، آرامش، مصرف غذاھاي سالم تر، عدم

مصرف سيگار و ... توجه بيشتري داشته باشيد تا سالم بمانيد

تعداد بازدید: 550
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
شماره تلفن
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 

آدرس مركز: بيرجند-خيابان غفاري- بيمارستان تخصصي و فوق تخصصي رازي- طبقه همكف- درمانگاه قلب-مركز تحقيقات بيماريهاي قلب و عروق

تلفن: 31626460-31626459       فاكس : 05632234717      E-mail :cvdrc.birjand@gmail.com  ,  cvdrc.birjand@bums.ac.ir

 
ورود اعضا
بستن
Powered by DorsaPortal