نوجوانان و مدارس

نام و نام خانوادگي:زهرا علي آبادي
مدرك:كارشناس بهداشت عمومي
تلفن داخلي: 5576
مستقيم:05632395576
ايميل:@bums.ac.ir


پژوهش هاي تربيتي گوياي اين واقعيت هستند كه توجه به سلامت جسمي و ذهني نوجوانان ، تحولات طبيعي آنان را در طي مراحل رشد تضمين مي كند ، در حالي كه عدم شناسايي مشكلات جسمي و ذهني مي تواند سلامت كلي نوجوان را به مخاطره انداخته و انواع مشكلات تحصيلي و رفتاري را براي او به همراه داشته باشد. شناسايي نوجواناني كه دچار ناتواني هاي رشدي يا نارسايي هاي يادگيري هستند و يا آمادگي تحصيلي لازم را ندارند و هم چنين پيش بيني و ارائه روش ها و امكانات آموزشي متناسب با نوع مشكل لازمه موفقيت يك نظام آموزشي است ، چرا كه در غير اين صورت ممكن است فراگيراني وارد نظام آموزشي شوند كه به واسطه دارا بودن اين مشكلات، آموزش را با شكست مواجه سازند تعيين شش سال تمام براي ورود به دبستان اگر چه ملاك معتبري براي استفاده از فرصت هاي آموزشي كلاس اول است ولي به تنهايي نمي تواند ضامن موفقيت كودكان باشد ، چرا كه توانايي ها و نيازهاي تمامي اين گروه سني همگن و يكسان نيست و آهنگ رشد آنها با يكديگر متفاوت است. كودكان شش ساله نه تنها از لحاظ وضعيت ظاهري ، خصوصيات شخصيتي ، هوشي و رواني با يكديگر متفاوت هستند بلكه عده اي از آنها در بعضي از موارد با محدوديت هايي مواجهند و بر اين اساس هر سال تعدادي از كودكاني كه در كلاس اول ابتدايي ثبت نام مي كنند ، در يادگيري مطالب آموختني با كندي پيشرفت كرده و يا با شكست مواجه مي شوند و مجبور هستند در سال تحصيلي بعد همان تلاش را از سر گيرند. تضعيف روحيه كودكان به دليل شكست در يادگيري و در نتيجه قرار گرفتن در شرايط رواني نامناسب يكي از تأثيرات مخرب اين وضعيت است كه مشكلات خاص رفتاري را براي آنان به همراه مي آورد .
با توجه به ضرورت رعايت اصل تفاوت هاي فردي ، طرح سنجش با همكاري سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور، وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي جهت سنجش سلامت جسمي و آمادگي تحصيلي كودكان آماده ورود به پايه اول دبستان پيش از شروع سال تحصيلي بنيان نهاده شد.بطور كلي مراقبت سلامت نوجوانان شامل : معاينات دانش آموزان گروههاي هدف ، ورود اطلاعات معاينات دانش آموزان برنامه پرونده الكترونيك دانش آموزان، واكسيناسيون 100 درصدي دانش آموزان و آموزش گروههاي هدف است .
هدف ازانجام معاينات شناسايي دانش آموزان داراي اختلال است و مخاطب معاينات گروه سني ، 6، 9، 12 و 15 ( پايه هاي تحصيلي اول، چهارم، هفتم ونهم مي باشد.كه بايد اول معاينه مقدماتي توسط مراقب بهداشت ، كاردان بهداشتي و يا بهورز انجام شود و افراد داراي اختلال غربالگري شوند ، سپس معاينات تكميلي توسط پزشك انجام مي شود.پزشك موظف است علاوه بر انجام معاينات تكميلي طبق بسته خدمتي ، دانش آموزاني كه در معاينات تكميلي داراي اختلال هستند نيز بررسي نمايد و درصورت نياز به مراكز تخصصي و يا فوق تخصصي ارجاع دهد .
ضرورت اجراي برنامه بهداشت مدارس :
•كثرت و انبوهي جمعيت در برگيرنده خدمات
•آسيب پذيري افراد تحت پوشش برنامه
• سهولت عرضه خدمات

تاریخ به روز رسانی:
1398/10/17
تعداد بازدید:
285
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند می باشد.      آخرین بروزرسانی:1399/05/21
Powered by DorsaPortal