حاکمیت بالینی چیست؟

حاكميت باليني چيست؟


تامين كيفيت خدمات، چالش جهاني و تلاش مداوم نظام هاي سلامت است . تداوم اين تلاش است كه مسئول بودن يك نظام سلامت را نشان مي دهد . انتظار مردم شريف آنست كه خدمات بهداشت و درمان با حداكثر كيفيت ارائه شوند . حداكثركيفيت، اشاره به مفهومي گسترده دارد و جنبه هاي متعددي از جمله اثر بخشي خدمت، مصرف بهينه منابع ، ارائه عادلانه خدمات ، ايمني ، به موقع و متناسب بودن خدمات و توجه به خواسته ها و انتظارات فرهنگي و مذهبي مردم را در بر مي گيرد .

برنامه هاي قبلي در كشور و دانشگاههاي علوم پزشكي مدل هاي متعددي را در بر مي گيرند كه هر كدام نقاط قوت و ضعفي داشته اند ، نتيجه ناخواسته و جانبي اين وضعيت ، گسسته شدن فرايند كيفيت و عملكردهاي مقطعي و از دست دادن ديد جامع نگر است .

در كشورهاي مختلف، روش ها و ابزارهاي متنوعي جهت ارتقاء كيفيت مراقبت هاي سلامت تا به امروز بكار گرفته شده اند .

حاكميت باليني براي نخستين بار در NHS1انگلستان به عنوان استراتژي ارائه شده از سوي دولت و به منظور ارتقاء كيفيت مراقبت هاي باليني در سال 1998 مطرح شد . روش فوق پس از بومي سازي و بررسي هاي كارشناسي و اجراي موفق آن در 4 بيمارستان در سالهاي 84-83 ، مدل 7 محوري آن براي بيمارستانهاي كشور انتخاب شد .

حاكميت باليني قصد دارد تا تمامي فعاليتهايي را كه در مسير مراقبت هاي باليني انجام مي شوند، ادغام نموده و آنها را در قالب يك استراتژي واحد در آورد ، همانند چتري است كه همه موضوعاتي را كه به حفظ و ارتقاي استانداردهاي مراقبت از بيمار كمك مي كند را پوشش دهد .

اين نظام ساختاري است كه در آن سازمان هاي ارائه دهنده خدمت در قبال بهبود دائمي كيفيت پاسخگو بوده و با ايجاد محيطي كه در آن تعالي در خدمات باليني شكوفا مي شود به صيانت از استانداردهاي عالي خدمت مي پردازد .

نبايد فرد را به خاطر سر خوردن روي سطح لغزنده تنبيه كرد بلكه بايد لغزندگي را مرتفع نمود.

1-National Health System

ســؤال

چرا با وجود سابقه و خدمات ارزشمند نظام بهداشت و درمان، پاسخگويي به بيماران و شفاف سازي هنوز در گامهاي ابتدايي خود قرار دارد ؟

آيا دليل، ندانستن اهميت موضوع از سوي مديران و كاركنان بيمارستان هاست؟

قطعاً خير، چرا كه مديران سالهاست كه به خوبي به اهميت موضوع آشنا هستند .

آيا علت، ناآگاهي نسبت به فرايند انجام كار بوده است ؟

اين مسئله نيز منتفي است، چون در بيمارستاني كه پيچيده ترين فرايندهاي جراحي به خوبي انجام مي شود بعيد است كه يك عمليات سازماني با حداكثر 4 يا 5 مرحله، موضوع پيچيده اي به نظر برسد .پس مديران و كاركنان هم مي دانند و هم مي توانند :

چرا سازمانهايي كه هم مي دانند و هم مي توانند، خروجي كيفيت آنها هنوز راضي كننده نيست ؟

به نظر مي آيد مسئله اصلي در ندانستن يا نتوانستن نيست بلكه در خواستن است. يعني ميل به تغيير، ميل به بهبود و ارتقاء، ميل به رشد مستمر.اگر رويكرد حاكميت باليني ايجاد ميل به تغيير و خواستن در بيمارستان باشد در آينده نزديك شاهد تحول در كيفيت خواهيم بود . اما اگر رويكرد آن فقط دانستن و توانستن باشد هر چند مفيد است اما در آينده اي نزديك با ورود موج جديدي از مباحث كيفيت ، حاكميت باليني نيز در حوزه روش هاي كيفيت مورد استفاده در نظام بهداشت و درمان كشور، به خاطره ها سپرده خواهد شد .


تاریخ به روز رسانی:
1391/12/22
تعداد بازدید:
2264
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند می باشد.      آخرین بروزرسانی:1399/05/21
Powered by DorsaPortal