۱۳۹۷ جمعه ۳۱ فروردين
پست الکترونیک نقشه سایت انگلیسی
سیستم اطلاعات بیمارستان (HIS)
تاریخ به روزرسانی: 1392/04/17

مديريت روالهاي اداري و مالي بيمارستان

تعريف چرخه ثبت خدمات عبارت است از ثبت اطلاعات عمليات و خدمات انحام شده براي بيمار جهت درج در انواع اسناد پزشكي و بيمارستاني. اين فرآيند بخشي حياتي از چرخه بازدهي بيمارستان محسوب مي شود. يك نظام ثبت خدمات و هزينه ها، پرسنل بيمارستان را در سطوح مختلف قادر ميسازد تا همزمان با ارائه خدمات به يبمار، شرح خدمات ارائه شده و هزينه هاي مربوط به آن را با دقت در سامانه HIS وارد نمايند. با اين روش تمام اطلاعات بصورت الكترونيكي در يك پايگاه يكپارچه ذخيره ميشوند. يك نظام ثبت خدمات استاندارد پرسنل و ارائه دهندگان خدمات را كمك مي كند تا خدمات ارائه شده، تعرفه هر خدمت برحسب تخصص، اطلاعات باليني و دموگرافيك بيمار، برنامه زمانبندي و دفعات مراجعه بيمار، تعداد و تاريخ ويزيتها، و هزاران موارد ديگر را به راحتي ذخيره و در موارد نياز بررسي و يا در اختيار واحدهاي ديگر بيمارستان بگذارند.

چنين سيستمي مي تواند سطحي از دقت، تاثير، و قابليت اطمينان را ارائه كند كه سيستم هاي كاغذي هرگز قادر به ارائه آن نيستند. با بهينه شدن روال و نحوه ثبت خدمات، بيمارستان ديگر با مشكل عدم ثبت خدمات و هزينه هاي گم شده روبرو نخواهد بود. مطالعات نشان ميدهد كه تنها در ايالات متحده سالانه 25 بيليون دلار هزينه هاي ناشي از عدم ثبت خدمات و مستندات كافي در روال درمان بيماران و شكايات حاصل از آن است. برعكس در سازمانهايي كه فرآيند و ابزارهاي مناسب براي ثبت خدمات و هزينه ها بكار گرفته شده است، افزايش بازدهي چشمگيري مشاهده شده است. نتيجه اين نظام، كاهش دوباره كاري براي پرسنل مسئول كد گذاري، كاهش زمان صدور صورتحساب ها، كاهش زمان ارائه مستندات به سازمانهاي بيمه، كاهش اعتراضات و شكايات بيماران، كاهش هزينه ها، و در نهايت افزايش ميزان بهره وري بيمارستان خواهد بود.

محور اصلي برنامه شفا، مجموعه اي از زيرسيستم هاي مرتبط به هم است كه فرآيند ثبت خدمات و هزينه ها را بهبود ميب خشد و تسهيل مي كند. اين سيستم تمام خدمات، تجويزها، و سفارش ها را همراه با تعرفه هاي مربوطه براحتي ثبت مي كند. سرعت و دقت اين فرآيند در حدي است كه موجب صرفه جويي زيادي در وقت و منابع سازماني مي گردد. بهبود روال ثبت خدمات مهمترين پارامتر در افزايش چرخه بهره وري بيمارستان به حساب مي آيد. مهمترين منافع اين مجموعه سيستم را مي توان به شرح زير خلاصه نمود:

  • اطمينان از عدم وجود خدمات و هزينه هاي ثبت نشده
  • كاهش ريسك مسائل مميزي، مالياتي، و بيمه
  • ثبت هزينه خدمات در زمان و محل ارائه آنها
  • نگرش يكپارچه به كل داده ها و اطلاعات بيمار
  • جستجو براساس كدهاي ICD
  • تعريف خدمات و هزينه ها برحسب تخصص هاي مختلف

 

نظام ثبت خدمات بطرز موثري جايگزين كاغذ مي شود. اطلاعات نه تنها در زمان خدمت ثبت مي شوند، بلكه براحتي با اطلاعات حاصل از بخشها و حوزه هاي ديگر يكپارچه مي گردند. اين به مديران اجازه ميدهد تا اطلاعات و داده ها را با رويكردهاي متفاوتي بررسي كنند. ثبت هزينه ها در قسمتها و بخش هاي مختلفي از بيمارستان اتفاق ميافتد. مجموعه نرم افزار شفا داراي زيرسيستم هاي متعددي است كه هريك مي توانند فعاليت ها و سرويس هاي قابل ارائه در واحدهاي متفاوت بيمارستان را پوشش دهند. در واقع بخش ثبت خدمات از نرم افزار شفا، خود زنجيره اي از نرم افزارهاي مرتبط است كه هريك مي تواند در بخشي از بيمارستان فرآيند دستي ثبت خدمت و هزينه را خودكار نمايد. از اين طريق و با حذف اشتباهات انساني، كارآيي، بازده، و سرعت عملكرد هر بخش افزايش مي يابد.

نگرش و رويكرد تخصصي به اين مساله موجب شده، كه هر زيرسيستم داراي جزئيات و فرآيند متفاوتي با زيرسيستم هاي ديگر باشد به نحوي كه بتواند جنبه هاي مختلف هر خدمت را بصورت اختصاصي ثبت نمايد. عليرغم اين تفاوت ها، در انتها داده ها با قالبي ذخيره ميشوند كه امكان تبادل و يكپارچه سازي آنها بلافاصله امكانپذير است.

روال و فرآيند ارتباط اين زيرسيستم ها با هم بصورتي است كه كاملا با فرآيند پذيرش، بستري، ترخيص، و صدور صورتحساب در بيمارستان، منطبق مي شود و كاملا با متدها و استانداردهاي كدگذاري مانند ICD سازگار است. ما معتقديم كه محصول ارائه شده توسط شركت تيراژه رايانه تهران يكي از جامع ترين راهكارهاي سازماني و بيمارستاني است كه بهترين روشهاي فناوري را براي ثبت خدمات بكار گرفته است.

هر چند از يك ديد كلي تمام بيمارستان ها مطابق يك جريان كار مشابه عمل مي كنند، ولي در واقع هر بيمارستان از نظر روال بكارگيري پزشكان، پرسنل، و مديران داراي چرخه كاري متفاوتي است. تيم كارشناسي تيراژه رايانه تهران به شما كمك مي كند كه ضمن اصلاح فرآيندهاي سازماني خود، نرم افزار را نيز مطابق نيازمندي ها و فرآيندهاي اصلي بيمارستان تنظيم نماييد. اين مساله شامل مواردي مانند افزودن فيلدهاي اطلاعاتي، تعريف ليستهاي پراستفاده، فرمولهاي محاسباتي و تعرفه ها و موارد ديگر مي شود.

نرم افزار تيراژه يك محصول ابرسازماني است كه براحتي مي تواند بيمارستانهاي بسيار بزرگ با استيشن هاي كاربري متعدد را پوشش دهد. هر كاربر از هر كدام از قسمتهاي بيمارستان مي تواند با وارد نمودن كلمه رمز و كسب مجوز، به سيستم وصل شده و بسته به نوع فعاليت و تخصص خود، خدمات ارائه شده به بيمار را ثبت نمايد. برخي از زيرسيستم هاي زنجيره ثبت خدمات در سيستم شفا عبارتند از:

  • ثبت و پذيرش بيمار. . اطلاعات مربوط به جنبه هاي مختلف پذيرش بيمار و انتقال وي به بخش يا درمانگاه هاي سرپايي، از طريق ماژول مركزي ADT انجام مي شود. اين ماژول يا زيرسيستم، تمام فعاليت ها و عملكردهاي مربوط به پذيرش، رزرو جا، مديريت تخت، و جابجايي بيمار را مديريت مي كند. هزينه هاي مربوط به هر فعاليت بطور خودكار و مطابق قالبهاي قابل تعريف در سيستم محاسبه
    مي شود
  • مديريت بيماران سرپايي. اين زيرسيستم نيازمندي هاي مختلف مربوط به ارائه خدمات به بيماران سرپايي را پوشش ميدهد. امكانات مورد نياز براي ارائه خدمات سرپايي در سيستم پيش بيني شده است. برخي از اين امكانات عبارتند از ثبت بيمار، تعيين قرار ملاقاتها، رزرو وقت براي درمانگاه، ثبت پروسيجرها، درخواست مشاوره، و بسياري قابليتهاي مفيد ديگر
  • مديريت بيماران بستري. ثبت اطلاعات و فعاليتهاي مربوط به بيماران بستري يكي از مهمترين جنبه هاي هر سيستم بيمارستاني محسوب مي شود. تمام فعاليت هاي مربوط به تشكيل پرونده، مديريت ويزيتها، درخواستهاي درماني، روالهاي تشخيصي و درماني، مديريت تختها، و ... در اين سيستم پيش بيني شده است.
  • مديريت آزمايشگاه و پاراكلينيك. اين قسمتها نيازمند سطح بالايي از مديريت روالها و عملكرد روان ليستهاي انتظار هستند. زيرسيستم آزمايشگاه شفا قادر است تا با دريافت خودكار نمونه ها و مديريت صفهاي انتظار عملكرد بدون اشتباهي را ارائه دهد. اتصال مستقيم به دستگاه هاي آزمايشگاهي امكان صرفه جويي در وقت و نيروي انساني را فراهم مي كند. علاوه بر توليد انواع گزارشهاي تخصصي در خصوص نتيجه آزمايش ها، ريز تمام آزمايش هاي انجام شده و مواد مصرفي و هر جنبه ديگر مربوط به خدمات انجام شده در سيستم ثبت و با بقيه زيرسيستم هاي شفا يكپارچه مي شود.
  • مديريت تصويربرداري. شفا داراي يك سيستم جامع براي مديريت انواع فعاليتهاي تصويربرداري است. امكانات اين سيستم تمام نيازمنديهاي پرسنل يك مركز تصويربرداري مدرن را تامين مي كند و با بهبود جريان كار در مركز تصويربرداري، كيفيت ارائه خدمات را نيز ارتقاء ميبخشد. ما ميتوانيم بين سيستم تصويربرداري خود و PACS بيمارستان يك ارتباط مطمئن و دائم برقرار سازيم و از اين طريق بيمارستان صاحب يك مركز تصويربرداري بي نياز از كاغذ خواهد شد. دسترسي به اطلاعات بيماران و نتايج گزارشهاي تصويربرداري، از هر قسمت بيمارستان براي پزشكان امكانپذير خواهد بود. ضمن ثبت تمام خدمات تصويربرداري، امكان برقراري ارتباط بين تصاوير پزشكي بيمار و پرونده الكترونيك بيمار نيز وجود خواهد داشت.
  • مديريت داروخانه. سيستم داروخانه شفا يك راهكار بسيار منعطف و توانمند براي عملكرد روان داروخانه هاست. تمام فعاليت هاي روزمره داروخانه و پرسنل آن چه در وجه بيماران سرپايي و اورژانس، و چه براي بخشهاي بستري در اين سيستم پيش بيني شده است. هنگامي كه پزشك دستورات دارويي را صادر نمود، نسخه مي تواند هم بصورت دستي و هم با شيوه الكترونيك به داروخانه منتقل شود. امكان ارزيابي نسخ و مديريت ليستهاي كاري در سيستم وجود دارد. تمام اطلاعات مالي سيستم داروخانه با ساير زيرسيستم هاي شفا مرتبط است.
  • اتاق عمل. ماژول اتاق عمل شفا به نحوي طراحي شده است كه ضمن ارتباط با زيرسيستم هاي مالي اداري و بخشها، خود مي تواند براي مديريت عملها و پروسيجرهاي داخل اتاق عمل بصورت مستقل عمل نمايد. همچنين اين ماژول مي تواند نوبت دهي اتاق عمل، زمانبندي عمل ها، مديريت اطلاعات عملهاي جراحي، ثبت پروسيجرها و مواد مصرفي، و ترخيص از اتاق عمل را انجام دهد.
  • ترخيص و صورتحساب. تمام مراحل مربوط به ترخيص بيمار بصورت خودكار در اين قسمت انجام مي شود. اين زيرسيستم روال طولاني ترخيص بيمار را به چند دقيقه كاهش ميدهد. مجموعه اين امكانات كارآيي بالايي در روال ترخيص ايجاد ميكنند كه منجر به افزايش چرخه بازدهي هر تخت خواهد شد. مديريت صورتحسابها با ارتباط بين تمام زيرسيستم هاي مختلف انجام ميگيرد. در واقع اين قسمت تكميل كننده فعاليتهاي ثبت خدمات و هزينه هاست.
  • انبار مركزي و دارويي. بيمارستان هاي مدرن داراي انواع مختلفي از انبارها هستند كه هزاران نوع مواد مصرفي مختلف در آن طبقه بندي مي شود. داشتن اطلاعات به روز از وضعيت انبارها و ردگيري هر مورد در بيمارستان، براي مديريت آن حياتي است. سيستم انبار مركزي ما جنبه هاي مختلف ثبت سفارش، مديريت مواد، مسائل امنيتي، انبارگرداني، و ... را بخوبي پوشش مي دهد.

 

تعداد بازدید: 4210
امتیازدهی
میانگین امتیازها:1 تعداد کل امتیازها:1
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
شماره تلفن
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
خراسان جنوبی- فردوس - خیابان مطهری- بیمارستان شهید دکتر چمران)
تلفن: 32722801-056     دورنگار:       کدپستی     E-mail: [@]bums.ac.ir
ورود اعضاء
خروج
Powered by DorsaPortal