EN
نقشه سایت
پست الکترونیک
۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۰ آذر
استرس
تاریخ به روزرسانی: 1391/12/22

استرس


آيا ميدانيد بيشتر بيماري هاي شما ميتواند از استرس باشد؟

سطوح استرس:
استرس كم (مثبت): فشار رواني كم در سازگاري ما نقش موثري دارد. مثلا استرس دانش آموزي را كه امتحان دارد وا مي دارد كه در اتاق را ببندد وخود را از بازي و تفريح منع كند تا بتواند درس بخواند. استرس كم در وجود افراد به انگيزه و ميلي مثبت براي پيشرفت تبديل مي شود.
استرس زياد (منفي): وقتي فشار رواني شديد، مداوم و طولاني باشد موجب بروز بيماري مي گردد. در استرس زياد بدن سه مرحله را پشت سر مي گذارد:
1- مرحله هشدار: زماني است كه بدن ما در برابر يك محرك بيروني كه تاكنون با آن مواجه نشده، قرار مي گيرد.
2- مرحله مقاومت: بدن ما با محرك يا وضعيت جديد هماهنگ مي شود.
3- مرحله فرسودگي (خستگي): انسان در مقابله استرس هاي طولاني، دچار فرسودگي وخستگي مفرط مي شود، چرا كه توانايي بدن محدود است. اين خستگي گاه ممكن است به افسردگي و بيماري هاي مختلف روحي رواني يا حتي مرگ فرد منجر شود.

روش هاي زير به شما كمك مي كند كه علي رغم كار و مشغله فراوان، آرام و بدون تشويش باشيد:

1- مهم ترين اصل اين است كه دقيقا روي كاري كه مشغول هستيد تمركز كنيد. حواس خود را كاملا به روي يك كار متمركز كنيد. زماني كه غذا مي خوريد، فقط غذا بخوريد. (همزمان روزنامه نخوانيد) دو يا سه كار را با هم انجام ندهيد.

2- سرعت كار خود را متناسب با توانايي هايتان و آن گونه كه رضايت و آرامش شما را فراهم مي كند، تنظيم كنيد.

3- اولويت هاي زندگي تان را مشخص نموده، براي آنها وقت بگذاريد و بر اساس آن، روز ها و هفته هايتان را برنامه ريزي كنيد.

4- خود را موظف به انجام فعاليت هاي زياد نكنيد. كسي كه كار هاي زيادي را هم زمان انجام دهد، تنها مي تواند به عنوان رفع تكليف عمل كند.

5- سعي كنيد تحت تاثير عوامل خارجي قرار نگيريد. حتي دوست داشتني ترين افراد هم مي توانند گاهي باعث آزار شما شوند. تابلوي «لطفا مزاحم نشويد» تنها در هتل ها مورد استفاده قرار نمي گيرد، مي توانيد براي اتاقتان نيز استفاده كنيد.

6- زمان كافي براي انجام كارها در نظر بگيريد تا بتوانيد به موقع آنها را انجام دهيد. تنگي وقت عامل استرس است.

7- از جاه طلبي و ادعاي بهترين بودن بپرهيزيد.

8- زماني كه موفق شديد، به خود استراحت بدهيد و براي اين موفقيت جشن بگيريد. شاكر و خوشحال باشيد و از اين احساس، لذت ببريد.

9- انتظار نداشته باشيد هميشه موفق شويد، بهار و زمستان را هم بايد بپذيريد.

10- مسايل را خيلي سخت نگيريد، در اين صورت نه زود آزرده مي شويد و نه نااميد. اگر برد و باخت، ستايش و نكوهش در شما ايجاد تنش نكند، بدانيد كه از آرامش دروني برخورداريد.

11- نگراني هاي بي مورد درباره آينده، تمركز شما را به هم مي ريزد و موجب استرس و اضطراب مي شود. تمام انرژي خود را براي زمان حال صرف كنيد.

12- منظم باشيد. كسي كه تنها يك كار در دست اقدام روز ميزش داشته باشد بهتر مي تواند روي آن تمركز كند. قبل از شروع كار جديد، ميز خود را كاملا مرتب كنيد.

13- ياد بگيريد از هر كاري كه مي كنيد لذت ببريد. اگر تمام سعي خود را بكنيد تا كاري را به نحو احسن انجام دهيد، شاد و راضي خواهيد شد. تمام حواس و علاقه خود را به كاري كه انجام مي دهيد معطوف داريد، در اين صورت كار هاي روزمره نيز براي شما لذت بخش خواهند شد.

14- براي خود زنگ تفريح بگذاريد و آن را رعايت كنيد. زماني كه فكر مي كنيد وقتي براي استراحت نداريد دقيقا همان لحظه است كه به آن احتياج داريد.

15- انجام دادن هدايت كارها را به عهده بگيريد. اما گاهي نيز كارها را مسكوت بگذاريد. اين كه بخواهيد هميشه، همه كارها را تحت كنترل داشته باشيد، اضطراب آور است.

16- زماني كه فكر مي كنيد كارهاي زيادي در دست اقدام داريد، تمام آنها را روي كاغذ بياوريد. اغلب بعد از نوشتن متوجه مي شويد آنچنان هم كه به نظرتان مي آمده زياد نيست. سپس موضوع ها را بر طبق اوليت ها طبقه بندي كنيد.

17- بعضي كارها را به ديگران واگذار كنيد. ببينيد، چه كسي مي تواند باري از دوش شما بردارد. سعي نكنيد تمام كارها را به تنهايي انجام دهيد. به ديگران هم اين شانس را بدهيد كه اشتباه كنند. شما نبايد همه كارها را به تنهايي انجام دهيد.

18- بخشي از روز شما بايد از كارهاي هميشگي و عادي تشكيل شود. كارهاي روزمره، كمك مي كند تا آرامشي نسبي پيدا كنيد.

19- گه گاه كارهاي غيرمعقول انجام دهيد. براي رفع استرس گاهي از ته دل بخنديد. كسي كه توانايي خنديدن را داشته باشد، مالك همه دنياست.

20- اگر شما چهره اي موفق هستيد، گه گاه كارهاي ناخواسته انجام دهيد. همه كارها نبايد معقول و سنجيده باشند. آسان گرفتن را به خود روا داريد.

21- هميشه «مشترك در دسترس» باشيد، خاموش كردن تلفن همراه در بعضي مواقع نتيجه خوبي ندارد. اصلا شايد بهتر باشد موقع خواب هم تلفن را روشن بگذاريد.

22- به خود براي معاشرت و تفريح وقت آزاد بدهيد. روي سلامتي و شادي خود سرمايه گذاري كنيد.

23- براي خود يك روز «تنبلي» مشخص كنيد. آخرين باري كه يك روز كامل را با آرامش استراحت كرديد، كي بوده؟

24- سعي نكنيد تمامي اين قواعد را يك باره به كار ببنديد، چون اين كار خود موجب اضطراب و تنش مي شود.

با تغييرات شود.


تعداد بازدید: 1687
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
شماره تلفن
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
خراسان جنوبي- بيرجند- خيابان شهيد آيت الله غفاري- دانشگاه علوم پزشكي -ساختمان مركزي - معاونت درمان
تلفن:  32381342-056 دورنگار: 32381399-056  E-mail: darman@bums.ac.ir
ورود اعضا
بستن
Powered by DorsaPortal