EN
نقشه سایت
پست الکترونیک
۱۳۹۸ سه شنبه ۱ مرداد
معرفی امور بانوان کمیته ها و شوراها كارگاه ها و جلسات خدمات الکترونیک
مديريت زمان يك خانم شاغل
تاریخ به روزرسانی: 1396/03/23

اگر يك خانم شاغل هستيد كه هم در بيرون از خانه و هم در خانه كارهايي براي انجام داريد، قطعا مي‎دانيد كه مديريت زمان اهميت زيادي دارد!
مديريت زمان مجموعه‌اي از مهارت‎هاست كه به شما در استفاده موثر از زمان كمك مي‎كند.
افرادي كه در زندگي‎شان از مديريت_زمان بهره نمي‎گيرند، افرادي هستند كه هميشه كارهايشان را دقيقه نود و به صورت كاملا عجله‎اي و بي‎دقت انجام مي‎دهند . برعكس، افرادي كه در زندگي مديريت زمان دارند، هيچ وقت با كمبود_وقت مواجه نشده و هميشه كارهايشان را طبق اولويت‎بندي‎هايشان به انجام مي‎رسانند.
 
اوقات خود را چگونه سپري مي‎كنيد؟
نحوه و چگونگي گذراندن وقت در زندگي خانم‎هاي_شاغل بسيار اهميت دارد. شما به عنوان يك خانم شاغل بايد بدانيد كه چه ميزان از وقتتان را در محل كار مي‎گذرانيد و براي رسيدگي_به_امور_منزل و همسر و فرزندانتان چه ميزان فرصت داريد.
براي كنترل بهتر اوقات‎تان بهتر است از يك دفتر يادداشت، دفتر گزارش فعاليت يا يك دفتر_برنامه‌ريزي استفاده كنيد.
يادداشت كردن به شما اين امكان را مي‎دهد كه اشتباهات احتمالي و موفقيت‎هاي خود را بهتر متوجه شويد.
 
براي فعاليت‎هايتان اولويت‎بندي داشته باشيد
اولويت‌بندي_كارها يكي از مهم‎ترين قدم‌هاي مديريت زمان است. اين عمل كمك مي‌كند كه موارد زمان‌بر كه نه اوقات خوشي را ترتيب مي‌دهند و نه كمك مي‌كنند كه به اهداف خود دست يابيد را به راحتي شناخته و حذف كنيد. اين مرحله بيشترين تغيير در جهت افزايش زمان و مديريت آن را برايتان به ارمغان مي‎آورد. با تصميم‎گيري در خصوص فعاليت‌هايي كه بايد انجام دهيد و فعاليت‎هايي را كه بايد حذف كنيد اولويت‌‌بندي را آغاز كنيد.
مشخص كردن اولويت‌ها به‌ طور واضح و روشن، يكي از ضروري‌ترين نكات براي حفظ تعادل در زندگي است.
وقتي اولويت‎هايتان را مشخص كرديد، متوجه مي‌شويد روي كداميك از كارهايي كه اولويت ندارند وقت صرف مي‌كنيد. مثلا پس از رسيدن به خانه بعد از يك روز كاري، كنار همسرتان بنشينيد و با او صحبت كنيد. تلويزيون يا گوش دادن به اخبار اولويت چنداني ندارد. بهتر است تماشاي تلويزيون و يا صحبت كردن تلفني با دوستان درجه دوم و سوم را كمتر كنيد. البته ناگفته نماند كه اولويت براي يك خانم همواره همسرش و رسيدگي به امور خانواده است!
 
مشاغل و كارهاي نيمه وقت يا پاره وقت
خانم‎هاي شاغل بيشتر وقتشان را در خارج از منزل مي‎گذرانند. اما امروزه با وجود شغل‎هاي نيمه وقت و يا پاره وقت، مي‎توانند بيشتر در خانه حضور داشته باشند. اگر برايتان مقدور است؛ ميزان ساعات كاري شغلتان را كمتر كنيد تا بتوانيد بيشتر به خانه و همسرتان رسيدگي كنيد.
مشاغل_پاره_وقت مزاياي خوبي دارند كه يكي از آنها حضور بيشتر شما در منزل است! از طرفي مشاغل_نيمه_وقت هم گزينه خوبي است! در اين نوع مشاغل شما نيمي از روز را در محل كار مي‎گذرانيد و نيم ديگر را در خانه. به اين گزينه‎ها فكر كنيد و اگر شرايط شغلي‎تان ايجاب مي‎كند، حتما يكي از آنها را انتخاب كنيد.
 
كارهاي ضروري‎تان را به خاطر داشته باشيد
كارهايي را كه نياز داريد انجام دهيد مشخص است. اين كار را در فهرست برنامه‎ريزي تان يادداشت كنيد. با انجام اين عمل،‌ مي‌توانيد كارهايتان را مديريت كنيد و ابزاري داريد كه به وسيله آن مي‎شود از كارهاي غير ضروري جلوگيري كرد.
كارهاي جديد و ضروري را در وقت معين به انجام برسانيد. پيروي از اين رهنمودها اين تضمين را به دنبال دارد كه ابتدا مهم‎ترين فعاليت‎ها را انجام دهيد. همچنين مي‌دانيد كه چه فعاليت‌هايي را انجام نداده‌ايد و مي‌توانيد آنها را به فهرست كارهاي فردا اضافه كنيد.
براي دقيق‎تر انجام دادن كارهايتان بهتر است براي پخت و پز و خريدهايتان فهرستي تهيه كنيد. اگر در طول هفته فرصت كمي براي طبخ برخي غذاها مانند انواع خورشت‎ها داريد بهتر است در روزهاي تعطيل، آنها را آماده كنيد و در فريزر نگه داريد.
 
سرعت؛ يك عامل بسيار مهم
مهم است تا كارها و انرژي خود را براي ميزان ساعاتي كه كار مي‌كنيد تنظيم كنيد. خود را با تعداد ساعات زياد كار، خسته نكنيد. مديريت موثر زمان بايد اين امكان را فراهم آورد كه بتوانيد كارهاي مورد نياز را انجام دهيد. پس سعي كنيد با سرعت و البته دقت به كارهايتان بپردازيد.
 
هر كاري را به موقع انجام دهيد
هر گاه كاري برايتان پيش آمد، انجام آن را به وقت ديگري موكول نكنيد و همان موقع به انجامش بپردازيد . اهميت اين مسئله زماني آشكار مي‎شود كه شما در محل كار، تعداد زيادي كار انجام نشده داشته باشيد.
اگر سعي كنيد هر روز به كار مختص به همان روز رسيدگي كنيد، قطعا حجم كاري‎تان متعادل شده و كاري براي روزهاي ديگر تلنبار نخواهد شد. با اين روش مي‎توانيد به كارهاي محل كار در وقت خودش و به كارهاي خانه هم در وقت معين خودش رسيدگي كنيد و نيازي نيست كه كار اداري‎تان را به منزل بياوريد تا آن را به اتمام برسانيد.
اگر همكاران شما عادت دارند در خارج از اوقات اداري با شما تماس بگيرند، بهتر است به آنها متذكر شويد كه فقط در اوقات اداري پاسخگوي آنان خواهيد بود.
براي وقت خود ارزش قائل باشيد و در زمان‎هاي استراحت، تلفن همراه خود را خاموش كنيد و بي‎دغدغه استراحت كنيد.
 
براي همسرتان هم وقت بگذاريد
قطعا شما هم مي‎دانيد كه زندگي شخصي شامل چندين حوزه متفاوت است كه بايد در نظر گرفته شود. يكي از اين حوزه‌ها وقتي است كه لازم داريد تا با همسر خود باشيد. اين يك عامل حياتي از مديريت زمان شخصي هر خانم شاغل و يا حتي غير شاغل است!
افرادي كه وقت كافي براي همسرانشان تخصيص نمي‌دهند، ممكن است طوري روابط خود را پرتنش در‌يابند، طوري كه شايد مي‌شد از آنها جلوگيري كرد.
سعي كنيد همسرتان در صدر ليست اولويت‎بندي باشد. اگر روزي پيش آمد كه برنامه كاري فشرده‎اي داشتيد، سعي كنيد از همسرتان به خاطر اينكه ممكن است كمتر در كنار او باشيد عذرخواهي كنيد.
حتي از زمان كوتاه تماشاي فيلم يا زمان خريد هم استفاده كنيد تا در كنار همسرتان باشيد.
تعداد بازدید: 186
امتیازدهی
میانگین امتیازها:2.67 تعداد کل امتیازها:3
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
شماره تلفن
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
خراسان جنوبي،بيرجند،خيابان آيت ا... غفاري،دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني بيرجند،سازمان مركزي-طبقه سوم
تلفن:  32395000-056     دورنگار:    كدپستي9717844741 :     E-mail:banovan[@]bums.ac.ir
ورود اعضا
بستن
Powered by DorsaPortal