EN
نقشه سایت
پست الکترونیک
۱۳۹۷ جمعه ۳۱ فروردين
معرفی امور بانوان کمیته ها و شوراها كارگاه ها و جلسات خدمات الکترونیک
تمرين لذت بردن از زندگي
تاریخ به روزرسانی: 1396/03/23
تمرين لذت بردن از زندگي : به همين سادگي، به همين خوشمزگي
لذت بردن از زندگي خيلي آسونه
بر اساس راهبردهاي روانشناسي مثبت گرا يكي از راههاي درمان افسردگي، افزايش دادن هيجانات مثبت در زندگي است. بسياري از افراد افسرده يا هيجان مثبتي را تجربه نمي كنند. يا ميزان هيجان هاي مثبتي كه احساس مي كنند، خيلي كمتر از هيجان هاي منفي است كه تجربه مي كنند. بنابراين در درمان افسردگي كه يكي از زمينه هاي تخصصي من است، همراه با مراجع سعي مي كنيم تا هيجان هاي منفي وي را كاهش و در عوض هيجانات مثبتش را افزايش دهيم. تمرين دستورالعمل چشيدن لذت به همين منظور تهيه شده است.   اكثر ما ايراني ها هنر لذت بردن از زندگي را بلد نيستم. بنابراين اين تمرين نه تنها براي افراد افسرده بلكه براي همه افراديكه نمي توانند چنانچه بايد و شايد از زندگي لذت ببرند مفيد است. اميدوارم كه از انجام آن لذت ببريد.
 
دستورالعمل چشيدن لذت
يكي از راه هاي افزايش هيجان هاي مثبت چشيدن مزه لذت هاي زندگي است. از شما مي خواهيم حداقل يك فعاليت لذت بخش را برنامه ريزي كنيد و آن را به طور دلخواه و با به كار بردن فنون لذت چشي اجرا كنيد. چشيدن لذت عبارت از آگاه بودن از لذت و توجه هدفمند به تجربه لذت است.
 
براي چشيدن لذت يك رويداد يا فعاليت مي توان از فنون زير بهره برد:
مطرح كردن تجربه لذت بخش با ديگران –قبلازانجام دادن آن عمل لذت بخش آن تجربه را با ديگران در ميان بگذاريد، در صورت امكان ديگران را هم در تجربه لذت بخش خود شركت دهيد و پس از پايان ماجرا خاطراتش را به ديگران بگوييد.
خاطره سازي – از رويداد مربوط همان طور كه اتفاق افتاده به طور ذهني يادداشت برداريد و پس از اتمام آن خاطراتش را مرور كنيد. در صورت امكان مي توانيد از آن رويداد عكس هم بگيريد يا يادگارهايي بخريد كه يادآور آن رويداد مثبت باشد.
تبريك گفتن به خود- درباره آنچه اتفاق افتاده به خودتان تبريك بگوييد و به خودتان افتخار كنيد.
هوشيار بودن– متوجه عناصر و اجزاي مهم رويداد مثبت مورد نظر باشيد و در همان حال جلوي آنچه حواستان را پرت مي كند و افكار نابود كننده لذت را بگيريد و سد كنيد ( تفكر لذت كش تجربه چشيدن لذت را خراب مي كند. اين تفكر در سه زمان به ذهن مي آيد، وقتي به اين فكر مي كنيد كه اين رويداد مثبت به خوبي رويدادهاي مثبت ديگران نيست يا چگونه مي شد آن را بهتر كرد؛ وقتي با خود مي گوييد چه كارهاي ديگري مي توانستيد يا مي بايد به جاي آنچه انجام داديد، انجام مي داديد؛ يا وقتي كه افكار نامربوط به تجربه لذت بخش حواس شما را پرت مي كند).
جذب- بگذاريد واقعه شما را جذب و كاملا در خود غرق كند.
 
لطفا طرح خود را براي چشيدن لذت يك تجربه مثبت بنويسيد.
در صورت امكان، فعاليت هاي لذت بخشي براي يك نيم روز يا يك روز كامل ترتيب دهيد و مشغول آنها شويد. بايد اين فعاليت ها را برنامه هاي خود بياميزيد و در برابر وسوسه كنار گذاشتن آنها و پرداختن به فعاليت هاي ديگر مقاومت كنيد.
فعاليت (هاي) لذت بخشي كه براي انجام دادن آنها در روز ……………مورخ…………….. برنامه ريزي كردم عبارتنداز :


فنون لذت چشي كه هنگام اجراي اين برنامه از آنها استفاده خواهم كرد، عبارتند از :

لطفا پس از انجام دادن فعاليت يا فعاليت هاي لذت بخش به پرسش هاي زير پاسخ دهيد:
 
از چه فنوني براي چشيدن لذت استفاده كرديد و كداميك براي شما بهتر و مناسب ترند؟

آيا هيچ تفكر لذت كشي را تجربه كرده ايد؟ آيا مي توانيد بر اين افكار غلبه كنيد؟اگر پاسخ شما مثبت است، چطور بر اين افكار لذت كش غالب شديد؟
 
 
تعداد بازدید: 72
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
شماره تلفن
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
خراسان جنوبي،بيرجند،خيابان آيت ا... غفاري،دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني بيرجند،سازمان مركزي-طبقه سوم
تلفن:  32395000-056     دورنگار:    كدپستي9717844741 :     E-mail:banovan[@]bums.ac.ir
ورود اعضا
بستن
Powered by DorsaPortal